مجیک کمپانی


مردم‌نيوز: سردار مؤیدی در نشست دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ها اظهار کرد: کالاهای اساسی ما که قیمتش نسبت به کشورهای همسایه، فاصله زیادی دارد، باعث شده شاهد هجوم افراد فرصت‌طلب اعم از اتباع خارجی یا افراد داخلی به‌ویژه در بحث سوخت باشیم.

وی گفت: متأسفانه با سیاست‌های گذشته و اختلاف قیمت سوخت، بارها شاهد به‌تاراج رفتن سرمایه مردم بودیم و هستیم و تا این اختلاف قیمت وجود داشته باشد، می‌بایست همچنان شاهد این پدیده باشیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: باید یک فکری جدی و اساسی برای مهار کردن قاچاق این سرمایه به خارج از کشور اتخاذ شود. سود سرسام‌آور این کالا برای کسانی که خارج از مرزها نشستند، به‌حدی است که به‌رغم همه تلاش‌ها، همچنان شاهد قاچاق سوخت هستیم. البته خوشبختانه در مهار قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور، اقدامات خوبی به‌عمل آمد و اکنون شاهد مهار شدن این پدیده در اقلام دیگر هستیم اما در بحث سوخت همچنان ادامه دارد.

مؤیدی در پاسخ به سؤال دیگری درباره قاچاق طلا اظهار داشت: در گذشته به‌لحاظ قانون بدی که وضع شده بود و مالیات بر ارزش افزوده را لحاظ کرده بودند، ورود رسمی شمش طلا در سه سال گذشته به صفر رسیده بود. با تلاش همکاران این قانون تغییر کرد و ان شاء الله از این به بعد از مبادی رسمی شاهد ورود طلا برای تقویت بنیه اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره وضعیت نظارت و پیشگیری بر قاچاق سوخت در مرزها و اینکه چرا به‌رغم تحمل کردن نوسانات ارزی، چرا بحث افزایش حامل‌های سوخت مطرح می‌شود گفت: وقتی از مبارزه اسم می‌بریم، بخش پیشگیرانه در اولویت ماست و تمام برنامه‌های ما حول محور پیشگیری تنظیم و اجرا می‌شود. در این رابطه در گذشته سوخت نیروگاه‌ها فرصتی برای به‌انحراف رفتن سوخت بود. اصلاً نگاه ما در بحث قاچاق سوخت این نیست که فقط در مرز برخورد کنیم بلکه سعی داریم از لحظه تولید مسیر را ایمن کنیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سؤال که بحث احیای کارت سوخت چقدر می‌تواند در جلوگیری از سوخت مؤثر باشد گفت: جلسه‌ای که الآن در حال برگزاری است، در سطوح مختلف مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و یکی از اولویت‌های آن بحث ساماندهی امر مبارزه با قاچاق سوخت است و یک بخش آن به احیای کارت‌های سوخت که اخیراً توسط مسئولان مربوطه اطلاع‌رسانی شده اختصاص دارد. اهمیت و ضرورت احیای کارت سوخت برای ما که دست‌اندرکار مبارزه با قاچاق سوخت هستیم، یک امر حتمی و ضروری است و چگونگی اجرایی کردن این برنامه قطعاً از طریق مبادی مربوطه، اطلاع‌رسانی می‌شود.

مؤیدی ادامه داد: این‌که قیمت سوخت در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر باشد، لطف به مردم نیست و ما هم تمام تلاش و تجهیزات خود را برای جلوگیری از قاچاق به‌کار می‌گیریم اما اختلاف به‌حدی است که هر تبعه بیگانه‌ای را ترغیب می‌کند تا به‌سمت قاچاق این کالای ما بیاید. تا وقتی این عدم تعادل وجود دارد، میل به قاچاق توسط اتباع خارجی با زمینه‌سازی افراد فرصت‌طلب در داخل، وجود خواهد داشت.

این مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در این شرایط، قطعاً افزایش قیمت سوخت تبعات خوبی به‌دنبال ندارد و این‌که به‌نظر می‌رسد کارشکنی برخی دستگاه‌ها موجب به‌وجود آمدن شرایط فعلی شده است گفت: اولاً دولت برای مرزنشینان در بحث سوخت سیاست‌هایی داشته و این سیاست‌ها اعمال شده است. اگر اقدامات دستگاه‌ها نبود چه‌بسا بیشتر از این شاهد به‌تاراج رفتن سرمایه مردم بودیم و واقعاً تلاش دستگاه‌ها شبانه‌روزی و نفس‌گیر است؛ لذا باید از بخش انجام‌شده نیز تقدیر کنیم، ضمن اینکه جمله‌ای که گفتم اصلاً ناظر بر این نیست که قیمت سوخت باید تغییر کند بلکه معتقدم باید به یک راهکاری برسیم تا از قاچاق سوخت رهایی پیدا کنیم.

مؤیدی درباره نقش عوامل داخلی در قاچاق سوخت نیز گفت: با عوامل داخلی نیز برخورد شده  است؛ ما در سال گذشته دو هزار پرونده قاچاق سوخت داشتیم اما در سال جاری این رقم به هفت هزار پرونده رسیده است و این نشان‌دهنده برخوردهای ماست.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: یک الی دو دستگاه وجود دارد که انتظارات ما را برآورده نکردند و به‌نوعی کم‌کار بودند و قول می‌دهم در نشست بعدی این دستگاه‌ها را نام ببرم.

مؤیدی تصریح کرد: بیشترین قاچاق سوخت از استان‌های شرقی ما به‌سمت پاکستان صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره قاچاق دخانیات گفت: خوشبختانه یا متأسفانه ما در بحث دخانیات، شاهد کمترین میزان قاچاق هستیم و به‌خاطر کارخانه‌هایی که راه‌اندازی شده، حتی شاهد صادرات این محصول هستیم.

انتهای پیام/*

درباره : مجیکی